کد مطلب:50462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

انبوه داری و فزونخواهی و تربیت











انبوه داری و فزونخواهی نیز مانعی جدی در تربیت حقیقی آدمی و بستر طغیان و عصیان مردمان است. امیرمومنان علی (ع) در این باره بصراحت فرموده است:

[صفحه 94]

«و ان افاد مالا اطغاه الغنی.»[1] .

اگر انسان به مالداری رسد، توانگری وی را به سركشی وادارد.

انبوه داری و فزونخواهی انسان را به خود مشغول می سازد و به صورت عاملی غفلت زا و اعتدال زدا عمل می نماید و نقشی بازدارنده در تربیت دارد و بشدت پاكی و پاكدامنی و انسانیت انسان را تهدید می كند، چنانكه امام علی (ع) درباره ی آن، این گونه تعبیر می كند:

«المال ماده الشهوات.»[2] .

مال مایه ی شهوتها است.

بی گمان مالدوستی و در نتیجه، انبوه داری و فزونخواهی بستر بسیاری از ستمها و بیدادها و نیز تباهیها و نامردمیها است. امیرمومنان (ع) در این باره با بیانی استعاری چنین فرموده است:

«انا یعسوب المومنین و المال یعسوب الفجار.»[3] .

من پیشوای مومنانم و مال پیشوای تبهكاران.

شریف رضی در ذیل این بیان امام (ع) یادآور شده است كه معنی آن این است كه مومنان پیرو منند و تبهكاران پیرو مال، چنانكه زنبوران عسل مهتر خود را دنبال كنند.[4] .

انسان انبوه دار و فزونخواه به فجور و پرده دری كشیده می شود و برای خود مرز نمی شناسد و به مطلق العنانی میل می كند و خود را و جامعه را به سوی هلاكت سوق می دهد. از امیرمومنان علی (ع) روایت شده است كه فرمود در صحیفه ای در تورات چنین آمده است:

«من یستاثر من الاموال یهلك.»[5] .

هر كه انبوه داری و فزونخواهی در مال نماید هلاك گردد.

در نگاه تربیتی علی (ع) دل بستن به مال و منال و اسیر شدن در آمال آن مایه ی تباهی و اندوهناكی و آشفتگی درون است. امام (ع) در حكمتی والا فرموده است:

«یا ایها الناس، متاع الدنیا حطام موبی فتجنبوا مرعاه! قلعتها احظی من طمانینتها و بلغتها ازكی من ثروتها. حكم علی مكثر منها بالفاقه و اعین من

[صفحه 95]

غنی عنها بالراحه. من راقه زبرجها اعقبت ناظریه كمها و من استشعر الشعف بها ملات ضمیره اشجانا، لهن رقص علی سویداء قلبه: هم یشغله و غم یحرنه، كذلك حتی یوخذ بكظمه فیلقی بالفضاء، منقطعا ابهراه، هینا علی الله فناوه و علی الاخوان القاوه.»[6] .

ای مردم! خواسته ی دنیا خرده گیاهی است خشك وبا آلود كه از چراگاه آن دوری تان باید نمود. دل از آن كندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن و روزی یك روزه برداشتن پاكیزه تر تا ثروت آن را روی هم نهادن. آن كه از آن بسیار برداشت به درویشی محكوم است و آن كه خود را بی نیاز انگاشت با آسایش مقرون. آن را كه زیور دنیا خوش نماید كوری اش از پی درآید. و آن كه خود را شیفته ی دنیا دارد، دنیا درون وی را از اندوه بینبارد و این اندوه در اعماق قلبش بماند. اندوهی بر او چیره شود و به خود مشغولش دارد و اندوهی محزونش نماید و همچنان با او در ستیز و كشاكش بود تا آن گاه كه گلویش بگیرد و در گوشه ای بمیرد. شاهرگ حیاتش بریده، اجلش رسیده، نیست كردنش بر خدا آسان و افكندنش در گور به عهده ی برادران.

امیرمومنان علی (ع) ثروت اندوزی و دل سپردگی بدان را چنین معرفی می كند و آن را مایه افزونی آز و زیادتی نیاز و انباشتگی انبوه در دل و آشفتگی پی در پی می داند، زیرا انبوه داری به افزونخواهی دامن می زند و شعله ی آز آدمی را برمی افروزد و به خاطر آنچه نتوانسته است به دست آورد و یا به خاطر آنچه از دست داده است، خود را گرفتار اندوهها و پریشانیها و نگرانیها می سازد،[7] و چنین حالاتی انسان را از سیر به سوی تربیت حقیقی بازمی دارد و لطافت وجودی آدمی را می گیرد و دین او را تباه می نماید. سخنان امام علی (ع) در این باره صریح و گویاست:

«المال یفسد المال و یوسع الامال.»[8] .

(انبوهی) مال عاقبت فرد را تباه می كند و آرزوها را افزون می سازد.

«كثره المال یفسد القلوب و ینسی الذنوب.»[9] .

فراوانی مال قلبها را تباه می كند و گناهان را به فراموشی می سپارد.

[صفحه 96]

«اعلموا ان كثره المال مفسده للدین، مقساه للقلوب.»[10] .

بدانید كه فراوانی مال، تباه كننده ی دین و سخت كننده ی دلهاست.

«حب المال یوهن الدین و یفسد الیقین.»[11] .

دوستی مال دین را سست و یقین را تباه می سازد.

بدین ترتیب انسان خود را در معرض مانعی سخت در تربیت خویش قرار می دهد و به اسارت انبوه داری و فزونخواهی می كشاند و به بندگی غیر خدا گرفتار می آید. امیرمومنان علی (ع) این را فتنه ای سخت دانسته و فرموده است:

«الفتن ثلاث... و حب الدینار و الدرهم و هو سهم الشیطان و من احب الدینار و الدرهم فهو عبد الدنیا.»[12] .

همه ی گرفتاریها در سه چیز است... (از جمله) مالدوستی كه تیر شیطان است و هر كه مال دوست باشد بنده ی زرخرید دنیا است.

انبوه داری و فزونخواهی زمینه ی بسیاری از تباهیهای فردی و اجتماعی و علت بسیاری از ستمها و گناهان است و بستر شرارتهای آدمی. به بیان پیشوای آزادگان، علی (ع):

«اذا اراد الله بعبد شرا حبب الیه المال و بسط منه الامال.»[13] .

هر گاه خداوند برای بنده ای بدی بخواهد او را اسیر مالدوستی و آرزوگرایی می گرداند.

امیرمومنان علی (ع) انبوه داری و فزونخواهی را عین شر و بدی دانسته و آن را زمینه ی انحطاط آدمی معرفی كرده است. در بیانی روشن از امام (ع) چنین وارد شده است:

«ثروه المال تردی و تطغی و تفنی.»[14] .

بسیاری مال هلاك می كند و سركش می سازد و نیست می گردد.

پیشوای موحدان با چنین بیاناتی مردمان را از این مانع سخت در تربیت برحذر داشته و به خیر و صلاح حقیقی رهنمون شده است.

(و سئل عن الخیر ما هو؟ فقال: «لیس الخیر ان یكثر مالك و ولدك، ولكن

[صفحه 97]

الخیر ان یكثر علمك و ان یعظم حلمك و ان تباهی الناس بعباده ربك، فان احسنت حمدت الله و ان اسات استغفرت الله. و لا خیر فی الدنیا الا لرجلین: رجل اذنب ذنوبا فهو یتداركها بالتوبه و رجل یسارع فی الخیرات.»[15] .

(و او را از خیر پرسیدند، فرمود:) خیر آن نیست كه مال و فرزندت بسیار شود، بلكه خیر آن است كه دانشت فراوان گردد و بردباری ات بزرگمقدار و بر مردمان سرافرازی كنی به پرستش پروردگار. پس اگر كاری نیك كردی خدا را سپاس گویی و اگر گناه ورزیدی از او آمرزش جویی و در دنیا خیری نبود جز دو كس را: یكی آن كه گناهانی ورزید و به توبه آن گناهان در رسید و دیگری آن كه در كارهای نیكو شتابید.


صفحه 94، 95، 96، 97.








    1. همان، حكمت 108.
    2. همان، حكمت 58.
    3. همان، حكمت 316.
    4. همان.
    5. ابومحمد الحسن بن علی بن الحسین بن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول، مكتبه بصیرتی، قم، 1394 ق. ص 152.
    6. نهج البلاغه، حكمت 367.
    7. ن. ك: شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، صص 423 -422.
    8. شرح غررالحكم، ج 1، ص 374.
    9. غررالحكم، ج 2، ص 101.
    10. تحف العقول ، ص 137.
    11. شرح غررالحكم، ج 3، ص 396.
    12. ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی (الصدوق)، الخصال، صححه و علق علیه علی اكبر الغفاری، مكتبه الصدوق، طهران، 1389 ق. ج 1، ص 113.
    13. شرح غررالحكم، ج 3، ص 166.
    14. همان، ص 351.
    15. نهج البلاغه، حكمت 94.